Kto má živáky radšej, než oficiálne štúdiovky, ruky hore! Povedzme si rovno, byť na koncerte osobne a počúvať ho z nejakého záznamu je príliš veľký rozdiel na to, aby sa človek dokázal uspokojiť len tak s hocičím. Švédi ENTOMBED sa radšej poistili a vystúpenie, zachytené na CD a DVD "Unreal Estate" (DVD však nie je predmetom tejto recenzie), vybavili dostatočne exotickými lákadlami sľubujúcimi čosi výnimočné. Na veľkú škodu sa však CD dá iba počúvať, a tak vám môže byť jedno, či sa počas koncertu po pódiu preháňa 30 baletných tanečníkov a 10-ročné dieťa, hrajúce hlavnú úlohu vo vizuálnej časti "Unreal Estate". Z predčasných vyhlásení kapely, sľubujúcich na "Unreal Estate" aspoň pôvodný materiál nakoniec vlastne tiež nič nebolo.
Po nemastnom, neslanom klavírnom intre a podobne rozpačitom potlesku prichádza dvojica známych skladieb "Chief Rebel Angel" a "Say It In Slugs", ktoré svojho času patrili k otváracím kompozíciám dnes už pamätných opusov "Morning Star", resp. "Uprising". Pri znalosti pôvodných verzií niet čo dodať, kapela vsadila na čo najvernejšiu zvukovú reprodukciu na úkor "živákovej" autenticity, čo je diagnóza ťahajúca sa celým CD. Predeľujúci track "It Is Later Than You Think" nie je žiadnou kompozíciou, skôr minimalistickým intermezzom, kde hlavnú úlohu hrá monotónne hovorené slovo. Vzápätí sa ENTOMBED vracajú k rovnakej dvojici albumov, tentokrát skladbami "Returning To Madness" a "Mental Twin". Zvuk, nasadenie a feeling skladieb ENTOMBED na štúdiových albumoch v sebe nesie dostatočné množstvo "skúšobňovej" drsnosti a punkovej špinavosti, než aby tie isté skladby, zahraté naživo, v sebe priniesli akýkoľvek nový rozmer. "Night Of The Vampire" bola svojho času šokujúca skladba, oddeľujúca ENTOMBED od striktne death metalových fanúšikov, našepkávajúca čosi o podobe ich budúcej tvorby. Štýl, ktorý by sa dal najlepšie opísať ako deathový blues (skladba je cover verziou Američana Roky Ericksona vychádzajúceho z psychedelickej scény šesťdesiatych rokov), srdcervúco danzigovsky odspievaný banálny refrén a jednoduchý "home-made" klip, v ktorom sa členovia ENTOMBED s falošnými upírskymi zubami váľajú v snehu, svojho času symbolizovali prínos týchto Švédov do hudobne spestrujúcej sa dovtedy monotónnej death metalovej rodiny. Verzia na "Unreal Estate" je prvou, ktorá osloví čerstvosťou. Možno kvôli dostatočnému časovému odstupu od nahratia originálu (1995), "The Night Of The Vampire" je prvým skutočným oživením albumu, ktorý sa inak ukazuje ako čoraz zbytočnejší. Viditeľné je to vzápätí: titulná "Unreal Estate", konečne nová skladba, je iba minútovým trackom, jeden opakujúci sa riff, navyše takmer polovica trvania tracku je iba mohutný potlesk. O nasledujúcich "In The Flesh" a "Something Out Of Nothing" je už vlastne škoda hovoriť. Viac totiž človeku dodajú chuť na album "Uprising", z ktorého pochádzajú, než aby fungovali samé o sebe. Päťminútová záverečná sonda do ďalekej minulosti "Left Hand Path" je už iba zaspomínaním na staré časy a ukončením celého tohoto štyridsaťminútového sklamania.
Zvukovo i inštrumentálne sa "Unreal Estate" pohybuje ďaleko pod hranicou opodstatnenosti živého albumu. Pokiaľ baletní tanečníci a desaťročné dieťa vo vizuálnej verzií tohoto predstavenia nepôsobia náhodou rovnako kŕčovito ako baletka v prehistorickom klipe Vader, na mieste kapely vydám radšej iba DVD. Album nijako nedehonestuje kvalitu pôvodných skladieb, a takisto zrejme neodradí potencionálneho fanúšika, pokiaľ toto bude prvý album ENTOMBED, ktorý si zaobstará (príde tak maximálne o najväčšie hity kapely ako "Year One Now", "Ensemble Of The Restless", či "The Fix Is In", ktoré tu prekvapivo nie sú). Pre niekoho, kto však považuje za dokonalý pôvodný zvuk albumov "Morning Star" a "Uprising" je to však strata času a zbytočne vyhodené peniaze, možno ak, tak ako podpora labelu Threeman Recordings, ktorý vedú samotní členovia kapely. Nominácia ENTOMBED na švédsku grammy na základe tejto nahrávky je však určite len pominutie zmyslov zodpovedných osôb.